Monday, March 01, 2004

Pagi tadi bangun awal... lewat gak aa sbenornyer, dlm kol 8:30 gitu... mandi. Lepas telan air & taufu dari peti ais, terus pegi skolah. Alhamdulillah, sampai jer kat 1-goukan (building #1), terus terjumpa ngan Ohta kat depan pintu bangunan tu. Terus aa naik masuk bilik die. Then, pegi jumpa Prof Egawa kat 22-goukan (Research Center for Nano-Structure Devices), Ohta cakap die nak ajar aku pasal LED process ari nih, so kena masuk clean room. Sensei Egawa ok jer... die amik nama, alamat, e-mail & no. tepon. Citer2 aa sket ngan die... pasal nak sambung, bilik nanti kat ane, etc.

Lepas tu masuk clean romm skali ngan Cho-san (post doctorate). Ohta ajar camner CLEANING: basuh sample ngan aseton (2 kali, 5 min/kali) then ngan 2-pr*** (2 kali, 5 min/kali). Then ANNEALING process, yg nih just ikut manual kat mesin tu jer. Cho-san yg ajar. Then MASK. Lama aa jugak 3 process nih, start masuk pukul 10:30AM sampai 12:38PM kat clean room. Lepas tu sbb kena keringkan polymer kat atas sample, kena amik masa dlm 30 minit. Aku pegi aa beli roti & minuman, then pi smayang dulu kat kaikan sbelah tu. Lepas makan sket, pi clean room balik, tapi Ohta cakap kena cancelkan sambung utk mask sbb Arul-san nak guna yellow room tu.

So abis aa... first day kat laboratory. Hehe... debaran first day kat clean room... dahle aku sorang jer, budak lain semer org master & post-doc. Budak lain semer tadak lagi... maklum la, start 8 March nih, tp aku jer start awal sket sbb senang sket Ohta nak ajar aku... sambil2 die blajar ngan Cho-san, boleh aku terus belajar jugak. Hehe... sambil menyelam minum air aa nih. Thanx Mat Rusop! :)

No comments: