Saturday, January 10, 2004

Yeaa... ari nih pegi belajar kereta, pi driving school kat Hirabari. Hehe... lepas Jumaat tadi bertolak ngan Zul, mujur aa die ade... tau aa sket mane nak pegi, daftar kat ane etc. Kalu tak, sure blank nyer aku. Mase nak daftar utk blajar mandu tu, kakak kaunter tu suruh tetapkan hari dulu utk test, sbb mmg dah nak abis dah temph sah laku utk aku nyer lesen sementara ari tu. Kire cam lesen L la... laku 6 bulan lepas test bertulis ari tu. Aku pun pegi aa ngan Kucai kat kaunter 17, aku nyer test on 19 Januari nih. Dah tetapkan tu, aku tetapkan aku nyer latihan memandu... aku amik ari nih juagk sbb kosong kol 6:30 malam. Amik jer la... kebetulan kosong, jimat duit tambang nak pegi sane. Lepas tu balik dulu ngan Kucai... semayang Asar. Lepas Maghrib, baru aa aku bertolak pegi sane balik sengsorang sbb Kucai nyer latihan memandu die amik esok. Tak aa lama sgt nak sampai sane... kol 5:15 aku naik beskal kat depan kedai motor depan rumah aku nih, kol 5:42 dah naik tangga nak kuwar stesen kretapi bawah tanah stesen Hirabari tu. Tunggu bas lebih kurang... kol 5:58 gitu aku dah jln kaki turun dari bas. Tapi hampeh sket aa sbb tersalah turun bas, terturun kat perhentian Hirabari Jyutaku-guchi... aku nyer destinasi sepatutnyer Hirabari Jyutaku... hmm... terpaksa aa berjalan 2 stesen bas kat depan sket, mujur aa tak jauh sgt. Tapi gelap aa tpt tu... kat kampung kan, tak macam area rumah aku nih... bandar... jalan pun banyak keta. Sane takde org jalan kaki langsun... diam jer ngan rumah. Berjalan je la beb... syouganai na.

Sampai awal gak lagi... dlm 6:15 gitu... lepak aa duk jap kat dlm pejabat kat situ, dah 6:20 gitu turun bawah kat keta, 6:30 naik keta & driver. Nih first time drive tahun nih, hehe... mmg aa, baru 9 ari jer masuk tahun baru. Semer no problem jer, aku cam lupa gak aa mane satu jalan nak lalu... tak apal sgt lagi aa. Mujur aa die tulun brek kan mase tersalah. Tapi dah kali ke-3 tu ok aa. Ade aa tersilap mende lain plak... 'ter' aa.. sbb tak biase lagi kan, shouganai la. Dah abis semer tu... aku tanyer aa ape yg kena amik perhatian.
1. Make sure duk TEPI (kiri) betul mase kat motor tu. Signal kiri (sambil drive ke tepi -kiri), tgk kanan, kiri dan org naik motot kat kiri, belok. Mase belok kat lorong kecik tu tgk motor kat kiri. Kat simpang depan tu kena berenti (WAJIB). Tgk kanan, kiri, motor baru jalan (masuk depan sket (satu lorong) baru pusing ke kiri).
2. Mase pecut 50 kmph tu, make sure brek sikit bila dah cecah 50 tu, then bagi signal. Bagi signal dulu, tgk cermin belakang, sisi dan tepi, baru masuk line kanan.
3. Bagi signal sekurang2 nya 30 meter sebelum bengkok, kecuali kat S tu kena betulkan stering dulu, masuk tegak ke depan sampai gari baru pusing kanan tau.

Settle.

No comments: