Tuesday, September 07, 2004

p-GaN Pd/Au TLM Pattern

Alhamdulillah, ari nih hari penting dlm idup nih... start pukul 10 pagi tadi, aku buat TLM experiment semua sendiri jer. Ohta-san dah start suruh aku buat sendiri dah. Semua yg die ajar dah lengkap kot. Mujur aa jugak banyak aku tanyer mase sebelum balik (lepas abis annealing) mlm semalam. Pagi, aku masuk clean room dah kol 11 gitu kot... start dgn touch-up instruments, start fixing 5x5 GaN sample on sample glass, then spin coating, then transfer TLM (transmission line method) pattern to resist coated sample, develope, bake, HCL etching, EB (electron beam) metal evaporation, lift-off, RTA (rapid thermal annealing) anneal. Abis anneal kol 8:30PM tadi, then shut-down clean room semua... kol 9PM aku kuwar, kembalikan kunci semer2. Banyak betul keje ari nih... semua atas kepala aku. Kemas2 semua mase shutdown tadi pun kena buat... abis kena kemaskan researcher lain nyer solution. Takut betul aku buat xperiment sengsorang dlm celan room tu... risau kalu gas bocor ke ape2. Ntah ape la agaknyer yg aku buat kalu BCl3 gas utk RIE bocor ker ape... acid pelik2 kat dlm tu lagi... kalu terjadi ape2 ke... takut sungguh. Macam duduk bilik berhantu plak.

Tp ok aa... best tu, semua buat guna kepala sendiri (berdasarkan ape yg aku bincang ngan Ohta semalam). BesT!!! Balik rumah org tgh sibuk ngan berita typhoon no. 18. Citer berita ape2 ngan aku sejak 2 menjak nih sorry la... berkejar kat dlm clean room jer, tak tau sgt ape berlaku kat dunia luar nih... kalu banyak mase menunggu ok aa sket sbb boleh gi jenguk2 berita kat komputer. Kalu tak, sori aa... mmg takde mase utk selain research. Bye!

No comments: