Friday, August 13, 2004

RikuUnKyoku: Meigi Henkou

Ari nih pegi jugak aku akhrinyer ke RikuUnKyoku... lebih kurang cam JPJ gak aa kat Malaysia utk tukar nama hak milik kereta. Dari pagi aku kejut Kucai ajak pegi... tak bangun2 gak. Ajak kol 9... die tak bangun. Kol 10 kejut lagi... tarak gak. So, aku pegi dulu Showa-KuYakuSyo (Pejabat Daerah) utk buat seal registration, seal certificate ngan alien registration certificate nanti nak guna utk tukar nama. Balik rumah kol 11 lebih ajak lagi... tak bangun tido gak. So aku gi lab jer aa... dah malas aa nak layan mamat nih. Kalu tido... uishh... susah sungguh nak bangun. Nih kena exrthquake pun boleh tak sedor nih.

Gi skolah pun Ohta takde... bebudak lain semer takde, dah start nak cuti Obon esok nyer. Mmg lengang sungguh skolah, geng2 post-doctor jer ada mesyuarat ngan sensei. Lain2 semer x de. So, bosan nyer pasal, kol 1:30 gitu aku try aa mail kucai ajak pegi... YeSS!! Akhirnya, Kucai bangun gak tido.. kol 2 gitu balik, naik keta gi JPJ. Sesat gak masa memula, tp sebenarnyer x aa susah sgt jalan die... kat Route 1, nanti ade simpang besar yg ade jejantas 4 penjuru kat atas die. Kat bucu kanan hujung depan lorong tu ade kedai keta... Apple agaknyer. Masuk Kanan, depan sket sampai aa. Sempoi jer aku sbb semer dokumen lengkat, ikut yg pakcik kat kaunter no. 1 tu cakap jer... ikut jer kertas yg die tulih tu. Bayar borang no 1: 35 yen, then sbb nama aku panjang n tak cukup kotak nama, kena beli kertas lain utk panjangkan nama: 35 yen. Bayar syazei (cukai kereta): 23,000 yen, akhir skali nombor plate baru (Nagoya 302 su 4207). Alhamdulillah... lepas berlari2 buat semer... akhirnya kereta tu jadik hak aku jugak. Dah fax dah syaken syoumei (vehicle certificate) baru kat kedai aku beli keta ari tu. Siap aa semer pasal kereta... ringan sket kepala rasenyer.

Sekarang nih just tunggu utk tukar wheel cover baru (JPY1000) ngan spare tire cover kat belakang... cam mahal gak... maybe auction tu jatuh dpt JPY15,000 gitu gak kot. Mahal nyer... cover tu jer padahal. Tp ade cover tu macho aa sket nanti. InsyaAllah selamat semuanya. Wassalam.

No comments: